Yiğitlik – II –

0
1323

Camer erkek ile Zılam(egemen erkek) kişiliğini birbirinden ayrıştırdıktan sonra benzer biçimde camer ve gameş erkeklikte birbirinden benzer biçimde ayrıştırılabilir. Gameş erkek bilindiği gibi Gılgameş’tir. Gılgameş; kavram olarak büyük-kocamış erkek anlamındadır. Öküzle( ga-gameş) temsili yapılmaktadır. Tarihe nasıl ki neolitik kültür zihniyetiyle baktığımızda kadın dünyasıyla karşılaşıyorsak, aynı şekilde kadın özgürlükçü gözle bakıldığında neolitik kültürün etkisi olarak erkek kişiliğinde yaşanan izleri de görmek mümkündür. Bu açıdan Jineoloji aynı zamanda klasik erkekliğinde değişim-dönüşümü için büyük bir özgürlük imkanı sunmaktadır. Kadın gerçekliği açığa çıktıktan sonra erkek gerçekliği de buna dayalı olarak ancak tanımlanabilir. Kadın kurtuluş ideolojisinin salt cins değil toplumsal bir ideoloji olduğu bu temelde daha iyi anlaşılmaktadır.
Tarihi incelemeye devam edersek Diyonsos, Prometus, Apollon, Hektor gibi mitolojik figürler bizlere gerçek erkek, özgür erkek kişilikleri açısından önemli veriler sunmaktadır. Bu mitolojik figürlerin tanrıça kültürüne bağlılıkla ilişkisi vardır. Erkek tanrı Zeus’u red etmiş, Ana tanrıçayla bağları çok belirgin öne çıkmaktadır. Ünlü Trova savaşında Hektor; Artemis ve Apollon’a bağlı Troyalı bir yiğit iken, Aşil; Zeus ve Atena’ya bağlı talancı-işgalci erkek kişiliğidir. Burada işgalci savaşçı özellikleriyle yiğitliğe dayalı savaşçılığı ayrıştırmak gerekiyor. Talan ve işgale dayalı savaşçılık, kahramanlık olamaz. Bu büyük bir yalandır. toprağını ve yurdunu korumak ve bu temeldeki savaşçılık ancak yiğitlik ve kahramanlık olabilir. Yine Krişna, Zerdüşt, Mazdek, İsa, Mani, Babek ve en son Önder Apo’nun yücelikleri kadın kültürünü, dolayısıyla bilgeliği esas almayla bağı vardır. Önderliğin kadın eksenli paradigması, kadına öncülük düzeyde mücadelede yer vermesi, en temel çelişkiyi cins çelişkisi olarak tespit etmesi kadın karşısındaki özgürlükçü yaklaşımından kaynağını almaktadır. Önderliğin çocukluğundan itibaren kadın karşısında “yiğit tutumu göstermeyi başardım” demesi önemle bilince çıkarmamız gereken temel özelliğidir.

Özgürlük mücadelemizde yiğit kadın ve erkek ölçülerinin geliştirilmesi hep esas olmuştur. Bu noktada özgürlük tarihimiz sayısız örnekle doludur. Özellikle Agit Arkadaş’ın bir kahraman ve yiğit erkek olarak incelenmesi çok önemlidir. Agit Arkadaş’ın savaşta zafer çizgisini geliştirmesi ve 15 Ağustos’un öncü komuta kişiliğini temsil etmesi bu gerçeklikle bağlantılıdır. Agit arkadaş; özgür kadın çizgisine bağlıdır. Bu noktada Önderlik çizgisini en özlü anlama ve pratikleştirme çabasına sahiptir. Yine kişiliğinde var olan bilgelik özellikleri, sade ve mütevazi yaşamı klasik erkek ölçülerine karşı mücadeleci olmasıyla yakından ilişkilidir. Kadın arkadaşların ilk kez Agit Arkadaş’ın birliğinde, Botan’da gerillacılığa başlamaları çok önemli bir konu olmaktadır. Agit Arkadaş’ın ta o dönemki koşullarda, kadınların dağlarda gelişebileceğine olan içten ve samimi yaklaşımı, yoldaşça desteği sunması onun özlü PKK kişiliğini temsil etmesiyle bağlantılıdır. Kadına özgürlükçü yaklaşımı gerçek anlamda savaşta da büyük başarıların sahibi olmasına yol açmıştır. Kadın ile ilişki de yoldaşlık arayışında ve çabasındadır. Büyük bir dikkat ve derinlikle yaklaşmış, tutarlı ve yiğit bir duruş içerisinde olmuştur. Yani kadın karşısında inkarcı ve iradeyi görmeyen tutumlardan uzak durma gücünü göstermiştir. Önder Apo; klasik erkek ölçüleriyle, özgür yaşamın kazanılamayacağı gibi savaşta da zafer kişiliğinin yakalanamayacağını temel bir ilke olarak her zaman dile getirmiştir. Bunun için erkeği öldürmek kavramını geliştirmiştir. Agit Arkadaş’ın zafer kişiliği kesinlikle kadın yaklaşımının doğru temellerde olmasıyla bağlantılıdır. Tarih incelenirse Agit Arkadaş’ın Botan pratiği ve oradaki kadın arkadaşlarla ilişki düzeyinden çıkarılması gereken önemli sonuçlar vardır. Benzer biçimde Fikri Baygeldi Arkadaş’ın kişiliğinin de incelenmesi büyük hakikatleri açığa çıkaracaktır. Fikri Arkadaş’ın kadının yaşamda ve savaşta öncülüğünü, “Komutan Sema” diyerek dile getirmesi, kendisinin de onun takipçisi olduğunu sözü ve eylemiyle dile getirmesi çok büyük bir çıkıştır. PKK’de değişim ve dönüşüme uğrayan özgür erkek kişiliği açısından örnek bir model olmaktadır.

Helin DERSİM

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz